11 januari 2013

Mens en medemens (waarden en normen)

Dit zijn voor mij de belangrijkste waarden:




De waarde die absoluut noodzakelijk is in relaties tussen mensen is volgens mij toch wel vertrouwen. Ik denk dat zonder vertrouwen een relatie tussen twee mensen, zowel zakelijk als emotioneel vlak, niet lang stand zal houden. Je kan iemand blindelings vertrouwen als je die persoon door en door kent, je weet hoe hij/zij zich zal gedragen, je weet dat hij/zij respect voor je heeft, ... 

Ook in het Christendom vinden we waarden en normen terug, namelijk de tien geboden:

Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
Eer uw vader en uw moeder.
Gij zult niet doden.
Gij zult geen onkuisheid doen.
Gij zult niet stelen.
Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
Gij zult geen onkuisheid begeren.
Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.

1 opmerking:

  1. Respect en eerlijkheid zijn ook twee van mijn belangrijkste waarden. Het is belangrijk dat je respect hebt voor andere mensen. Maar als er iemand je kwetst kan ik verstaan dat je respect voor die persoon zal verminderen. Respect moet je verdienen. Het is ook zeer belangrijk dat je eerlijk bent tegen over andere personen. Als je niet eerlijk bent tegen anderen kan je hun vertrouwen schaden.

    BeantwoordenVerwijderen